Przedszkole
25 października 2017
Zajęcia psychoedukacyjne dla dzieci prowadzone w przedszkolu (propozycje tematów):
- Przestrzeganie Kodeksu Przedszkolaka i zasad obowiązujących w grupie.
- Dyscyplinowanie grupy. Dzieci podporządkowują się regułom i poleceniom nauczyciela.
- Kształtowanie umiejętności obrony przed zagrożeniami według programu „ Kochane i bezpieczne”.
- Prawa dziecka.
- „Tworzymy grupę” – zasady ułatwiające funkcjonowanie w grupie.
- Przeciwdziałanie przemocy i wykorzystywaniu seksualnemu według programu „Chronimy dzieci”.
- Inne, zgodnie z zapotrzebowaniem.
Propozycje dla rodziców i nauczycieli
- Indywidualne konsultacje dla nauczycieli oraz porady dla rodziców z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Współpraca z pedagogami i psychologami, logopedami pracującymi w przedszkolu.
- Pomoc w zakresie konstruowania i realizowania indywidualnych programów edukacyjnych, rewalidacyjnych i naprawczych.
- Udział w Zespołach do spraw organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Tematy prelekcji dla rodziców i nauczycieli:
- Gotowość przedszkolna jako podstawa dobrej adaptacji dziecka do przedszkola.
- Rola rodziców w realizacji zadań przedszkola.
- Sytuacje trudne przeżywane przez dzieci w wieku przedszkolnym.
- Główne problemy wychowawcze u dzieci w wieku przedszkolnym – agresja i nadpobudliwość psychoruchowa.
- Rozwój emocjonalno – społeczny dziecka w wieku 3-4 lat.
- Współpraca rodziny i przedszkola w zakresie kształtowania prawidłowych wzorów zachowania wobec dorosłych i rówieśników.
- Wpływ zdrowego stylu życia na rozwój dziecka w wieku przedszkolnym.
- Pułapki bezstresowego wychowania.
- Dlaczego dzieci kłamią.
- Wpływ telewizji i reklam na rozwój dzieci w wieku przedszkolnym.
- Rola zabawek w życiu dziecka przedszkolnego.
- Przygotowanie dzieci do nauki czytania i pisania.
- Metody usprawniania kompetencji grafomotorycznych u dzieci w wieku przedszkolnym.
- Leworęczność u dziecka. Czy są powody do zmartwienia?
- Dziecko z ryzyka dysleksji.
- Indywidualizacja pracy z dzieckiem zdolnym.
- Jak pomagać dzieciom w radzeniu sobie ze stresem.
- Pułapki wychowawcze, które mogą ominąć dobrzy rodzice.
- Wpływ multimediów na rozwój intelektualny i emocjonalny dzieci.
- Jak wzbudzać u dzieci motywację do uczenia się.
- Postawy rodzicielskie a zachowania agresywne u dzieci.
- Niezbędne warunki do efektywnej nauki dziecka.
- Zagrożenia wynikające z rozwoju nowoczesnych technik informacyjnych.
- Praca z dzieckiem sprawiającym problemy wychowawcze.
- Zalety głośnego czytania dzieciom.
- Znaczenie bajki w życiu dziecka. Dlaczego powinniśmy dzieciom bajki.
- Wpływ tradycji rodzinnych na kształtowanie osobowości małego dziecka.
- Wpływ snu na rozwój fizyczny i psychiczny dziecka.
- Inne, zgodnie z zapotrzebowaniem.
Propozycje tematów szkoleniowych rad pedagogicznych:
- Dziecko ofiara przemocy – rozpoznanie problemu i pomoc na terenie przedszkola. Jak rozmawiać z dzieckiem na temat złego i dobrego dotyku
- Interpretacja rysunku dziecka w odniesieniu do jego rozwoju emocjonalnego.
- Ocena gotowości szkolnej dziecka.
- Nadpobudliwość, czy niezdyscyplinowanie – kształtowanie umiejętności rozpoznawania objawów ADHD u dzieci w wieku przedszkolnym.
- Analiza i interpretacja orzeczeń i opinii wydawanych przez poradnię w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego.
- Organizacja pomocy psychologicznej, pedagogicznej w przedszkolu. Pomoc w konstruowaniu IPET-ów dla dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Jak pracować z uczniem niepełnosprawnym w przedszkolu ogólnodostępnym.
- Założenia teoretyczne i praktyka dotycząca integracji dzieci niepełnosprawnych w wieku przedszkolnym.
- Relacje nauczyciel – uczeń, a efektywność procesu dydaktyczno-wychowawczego.
- Inne, zgodnie z zapotrzebowaniem